Robotik Rehabilitasyon | İzan Klinik Konukevi

Robotik Rehabilitasyon

Türkiye’de sınırlı sayıda merkezde bulunan Robotik Yürüme Rehabilitasyon Sistemi, Fizik Tedavi Ünitemizde faaliyete girmiştir. Beyin ve omurilik yaralanmaları, kafa travmaları, inme sonrası gelişen yürüme güçlüğü ve kas zayıflığının tedavisinde robotik yürüme cihazı ile hastalar daha kolay ve hızlı bir şekilde günlük yaşama dönebilmekte ve yürüme yeteneğini yeniden kazanabilmektedir.

Robotik Rehabilitasyon Sistemi, herhangi bir vesileyle yürüme yetisinde azalma ya da tamamen kayıp olan hastalarımızın bu yeteneklerini tekrar kazanabilmeleri ya da en azından vücudun ihtiyacı olan asgari canlılık süresini devam ettirmek adına önemli kazanımlar sunmaktadır. Normal yürüme paternindeki hareketleri özel yazılımı ile sağlayan robot sayesinde hastalarımız, önce üç boyutlu olarak havada asılı yürütülmekte, sonrasında ağırlıklarının yüzde 70’ine kadar yere temas ettirilerek vücut ağırlıklarını taşımaya başlamaktadırlar. Hastaların yürüyor hissini yaşamaları hem psikolojik hem de fizyolojik olarak çok ciddi katkılar sunmaktadır.

Robotik Rehabilitasyon Sistemi’nin, yürümeyi birebir kopya etmesi sayesinde beynin “yürüyorum” komutu alması, salgılanan hormonlardan vücudun ayakta durmasından kaynaklı kazanımlara varıncaya kadar çok çeşitli kazançları olmaktadır. Pasif egzersizler sırasında çok ciddi efor sarf eden hasta çabuk yorulmaktadır. Bu cihaz sayesinde hasta, kendi çabasıyla harekete destek verebilmekte ancak kaslarında kasılma yaşamamaktadır.

Yürüyüş rehabilitasyonu, nörolojik rehabilitasyonda çok önemli bir yere sahiptir. Son yıllarda yapılan çalışmalarda umut verici bir tedavi konsepti olarak, bant üzerinde kısmi vücut ağırlığı aktarımı sağlayan destekli yürüme sistemi yolu ile lokomotor tedavisi öne çıkmaktadır. Bu yöntemde, hastaların karmaşık yürüyüş döngüleri standart tekrarlayan bir paterne sokularak, motor öğrenmenin lehine etkin bir tedavi uygulanmaktadır. Özellikle inme, omurilik yaralanması, Parkinson ve serebral palsi hastalarında yapılan çalışmalarda yüksek başarı sağlanmıştır.

Robotik cihaz nasıl çalışır?

Hastalar daha önce vücutlarına giydirilen taşıyıcı giysi aracılığı ile cihaz içine alınır. Vücut ağırlığı vinç vasıtası ile tamamen sisteme aktarılır. Robotik yürütücüler ile ekstremite bağlantıları tamamlanarak yürüyüş için hazır pozisyona geçilir. Doğal yürüme paterninde harekete geçilmesi ile birlikte bant üzerine kısmi ağırlık aktarımı sağlanır. Robotik yürütücüler yürümede duyarlı davranarak aktif hareketi ortaya çıkarmayı ya da aktif hareketi sensorlar vasıtasıyla algılayarak güçlendirmeyi hedeflerler.

Yeniden yürümeyi öğrenmede robot yardımlı yürüme terapisi nasıl etkili olur?

Yapılan çalışmalarda, yaralanma veya hastalık sonrası yürüme paterni etkilenmiş kişilerde, tekrarlayan yürüme hareketi, yeni bir uyarım yolu izleyerek beyin ve omuriliğin çalışmasına yardımcı olmaktadır. Bugüne kadar lokomotor tedavi için fizyoterapistlerin grup olarak görev aldığı yoğun güç gerektiren terapi seansları uygulanmaktayken robotik yürüyüş sistemi sayesinde hastalara normal yürüyüş desen ve hızında bir uygulamanın uzun süreler boyunca düzenli olarak tatbik edilmesi mümkün olmuştur. Düzenli egzersizler sayesinde tedavinin başarı oranı yükselmiştir.

Robot yardımlı yürüme sisteminin tedaviye diğer yönden yararları nelerdir?

Hastalık sonrası ortaya çıkan inaktivasyon problemleri çok ciddi sonuçlar ortaya çıkarabilmektedir. Özellikle dolaşım bozukluğu ve kas-iskelet sistemindeki yıpranma karşılaşılan problemlerin başında gelir. Tedavi sırasındaki kemikler üzerine ağırlık aktarımı, kemiklerin güçlenmesine yardımcı olarak osteoporoz riskinin azalmasını sağladığı gibi, kasların harekete geçirilmesi de dolaşım sisteminin olumlu etkilenmesini sağlamaktadır.

Robot yardımlı yürüme tedavisinden kimler yararlanabilir?

Robot yardımlı yürüme tedavisinin birincil hedefi yürüme yeteneğinin geliştirilmesidir. Bu fonksiyonun yitirildiği beyin ve omurilik yaralanmaları, inme ve diğer nörolojik rahatsızlıklar tedavide baş sırada yer almaktadır. Bununla birlikte multipl skleroz, Parkinson, kalça protez operasyonları ve diğer ortopedik durumlarda da robotik yardımlı yürüme tedavisinin kullanımı söz konusudur. Bütün bu rahatsızlıklarda tedaviye katılım ve yararlılığı uzman hekimin kontrol ve değerlendirilmesi sonucunda belirlenmelidir.

Görüş ve Önerileriniz